Bokrecension: Derv & Co: A Life bland Felines av T.J. Banks

”I grund och botten har katterna vårt nummer. och vår adress. och en karta. ”

Så börjar Derv & Co., en samling berättelser och dikter om några av katterna som har kommit in i hjärtan och hemmet till T.J. Banker. Vi träffar Derv (kort för Dervish), den orange och vita patriarken av klanen och stjärnan, siameserna vars introduktion i hushållet beskrivs av bankerna som ”General Sherman marscherar genom Georgien under inbördeskriget. ”Förutom många andra blir vi också introducerade till Zorro Reiki -katten, som lärde författaren om läkning och energi, och Phoebe, Office Cat, som kommer att gästblogga här på den medvetna katten nästa vecka.

T.J. Banker känner och förstår katter, och hennes uppskattning och kärlek till varje enskild katt lyser igenom i hennes känsliga och vackra prosa. Du kanske känner igen några av dina egna katter i berättelserna, och du kommer att hitta dig själv som nickar på huvudet i erkännande av en viss kattegenskap, eller skrattar eftersom något i en av berättelserna kommer att väcka ett länge glömt minne av en av dina egna länge förlorade katter.

Kattälskare, särskilt de som bor med flera katter, kommer förmodligen att känna igen sina egna hem i kapitlet med titeln “Feline Chic.” Vi har alla gjort dekorationskompromisser för att rymma våra kattfamiljemedlemmar, från golv till möbler till väggfärgval (banker föreslår smörgul om du har katter som sprayar!) Klibbiga tassar kan bara vara en kattälskares bästa vän när det gäller det heminredning.

Alla berättelserna rörde mitt hjärta, men det var dikterna som rörde mig djupt. “Storms bortgång”, skriven efter att hennes katt Stormy dog ​​en juni morgon när hans hjärta stannade oväntat, fångar vackert den sorg vi alla känner efter att ha förlorat en älskad katt. ”För Solstice” förmedlar upplevelsen av ett andbesök av en älskad katt som är så magisk och lyrisk, det fyllde mitt hjärta med glädje. “Dawnstar” är en förtrollande ode till en själsfrände katt.

Detta är en juvel av en bok. Det är den typen av bok du inte läser bara en gång. Och det är den typen av bok du kommer att vilja ge till varje kattälskare i ditt liv.

Derver & Co. finns direkt från författaren-om du vill köpa, vänligen maila T.J. Banker.

T. J. Banks är författaren till A Time for Shadows, Catsong, Souleiado och Houdini, en roman för unga vuxna som den sena författaren och aktivisten Cleveland Amory entusiastiskt märker “en vinnare.” Catsong, en samling av hennes bästa katthistorier, var vinnaren av 2007 års människa-djurbond. Hon är en bidragande redaktör till Lajoie och har fått skriftliga priser från Cat Writers ‘Association (CWA), Byline och The Writing Self. Hennes författare har allmänt antologiserats, och hon har arbetat som kolumnist, en stringer för Associated Press och en instruktör för författarens Digest School. Hon skriver för närvarande en blogg som heter “Sketch People”, en serie intervjuer med människor som har berättelser som är värda att berätta. Du kan lära dig mer om T.J. Banker på hennes blogg och genom denna intervju.

Jag köpte den här boken.

Du kan också njuta av att läsa:

Bokrecension: Catsong av T.J. Banker